Aquesta setmana he tingut l'oportunitat d'explicar a companys meus de Madrid l'exercici de trilerisme que l'Estat, amb el vist i plau de l'anterior presidenta del Govern balear, van fer a tots els consells insulars a compte del conveni de carreteres.
Aquest conveni no és un caprici, és un dret, i negar això és negar el simple fet insular. A la península, l'Estat inverteix en vies i estacions de trens, en autopistes i en carreteres nacionals. Aquí a Eivissa totes les infraestructures de mobilitat recauen en el Consell Insular que, fins l'any 2019, veia compensat el seu esforç amb una aportació estatal que permetia a la institució destinar els sous de tots els eivissencs a millorar els serveis públics i a dotar la nostra illa de moltes infraestructures que, si no fos per l'impuls del Consell d'Eivissa, no haguessin estat mai una realitat.
Hem d'entendre que l'objectiu del Consell d'Eivissa no és ampliar carreteres, fer autopistes ni permetre córrer més. Ara mateix en xarxa viària tenim un camí clar, marcat i una feina molt avançada: volem guanyar passes a la seguretat i a la sostenibilitat. Volem acabar amb els punts negres a on cada any vesins nostres s'hi deixen, literalment, la vida, com és la creuera de ‘Los Cazadores', i dotar d'alternatives segures els qui s'estimen més caminar o anar amb bicicleta, com estam fent ara mateix a la barriada de Siesta. Però per això no només fan falta bones intencions, fan falta sous.
El Govern balear i l'Estat es van inventar la passada legislatura un suposat factor d'insularitat que havia de servir per pal·liar els problemes derivats de viure a un arxipèlag, separat de la resta del país. Varen vendre com un èxit que el Govern rebés 280 milions d'euros per a totes les Illes Balears, però a l'hora obligaven el Consell d'Eivissa a renunciar al conveni de carreteres per més de 120 milions d'euros només per a la nostra illa.
Teníem uns projectes, teníem unes expectatives i, en condicions normals, havíem de tenir uns sous. De la nit al dia vàrem passar a no tenir res.
És per això que he insistit en diverses ocasions al nou ministre responsable de la xarxa viària estatal, Óscar Puente, en la necessitat de signar un nou conveni que ens permeti treballar i, a l'hora, dedicar els sous dels eivissencs a allò que mereixem.
I tot i les dificultats, us vull enviar un missatge de tranquil·litat. En campanya electoral vaig prometre que aquesta legislatura executaríem importants millores en les nostres vies, i així ho farem. Aquest mateix any començarem les obres de la nova rotonda de ‘Los Cazadores', de la de la entrada de Sant Josep de sa Talaia, de la carretera des Cubells i de la carretera de Jesús a Cala Llonga.
Perquè el nostre compromís de feina i més feina continua intacte. Però el nostre compromís de defendre els interessos d'Eivissa a on faci falta i davant qui faci falta, també.